måndag, oktober 20, 2008

Vådan av ett trippelkommando

I vanlig ordning var jag nog lite för snäll när jag tidigare kommenterade den nya regionala TV-kanalen. Eftersom den har samma ägare som de två tidningar som håller på att fusioneras och använder samma nyhetsflöde som dessa, handlar det ju om inget annat än ett trippelkommando. Vådan av det lär uppenbara sig i form av fler som struntar i att inhämta information visa skriven text. Men det behöver inte alls bli så om TV-kanalen blir en flopp.

Det hemska dådet utanför Gällivare som tagit upp stort intresse i såväl lokal- som riksmedierna innebar att SVT24 Norrbotten omedelbart hamnade i hetluften tillsammans med de textförmedlande nyheterna. Frågan är nu om riksmedierna sköter den löpande nyhetsförmedlingen i ärendet bättre. Något bra svar kan jag inte ge eftersom jag är rätt trög i mitt intresse för händelser av allehanda slag. Tar man exemplet Expressen, ligger då dessa inte efter lokalmedierna i flödet. Kvällstidningen behöver heller inte lika mycket ord för att beskriva vad som sker, vilket är rätt typiskt.