måndag, oktober 06, 2008

Piteborna sålde ut... till HSB

I Hem & Hyras senaste nummer läser jag att Allmännyttiga bostadsföretaget Pitebo sålde ut mest lägenheter i Norrland från oktober 2007 till maj 2008. Särskilt omvälvande kan dessa avyttringar inte ha varit då kooperativt organiserade HSB var köparen.

Luleå är i likhet med Piteå en bruksort med starka band till socialdemokratin. Där har emellertid kommunen vågat sälja ut lägenheter till ett privat bostadsföretag. Tidigare har jag noterat hur det skrivits om Piteå kommun som "tar hand" om sina ungdomar och ger alla dessa sommarjobb. Detta i kontrast till Lidingö kommun som ser jobbsökande som en del i vuxenblivandet och därför inte alls tillhandahåller några öronmärkta sommarjobb.

Jag måste, trots att jag själv en sommar arbetat som kommunanställd ungdom, säga att jag graviterar mer åt Lidingö-modellen än Piteå-modellen. Att tidigt lära sig att arbeta upp personliga kontakter på arbetsmarknaden är något alla måste gå igenom. Och om åtminstone hälften av hyresbostadsbeståndet i en kommun ägs av någon annan än denna, förslagsvis då privata aktörer, borde heller inte några allvarligare problem uppstå.