Under visst buller och bång hade Luleå kommun anordnat ett event i Scandinavium i Göteborg förra veckan i syfte att "locka hem" utflyttade ortsbor. Metoderna för kampanjen fick en del kritik men dessa intresserar inte mig så mycket.
Det var så tidigare att kommunen riktade marknadsföringen mot potentiella återflyttare som flyttat till Stockholm, och ett av argumenten då vill jag minnas var att det tar 7 minuter att förflytta sig en sträcka i Luleå som tar 40 minuter i Stockholm. Dessutom var det också fråga om någon slags bjudresa som inte var riktigt accepterad.
Jag vet inte om Stockholmssatsningen slog fel ut men det verkar i varje fall som om kommunen flyttade fokus mot Göteborg istället efter varslen där. Jobben skulle finnas "på närmare" håll. Resonemangen är i vilket fall rätt underliga. Varför rikta in sig just på de som bott i kommunen tidigare istället för de konkurrensfördelar orten erbjuder? Och inte passerar man väl så värst vidare mycket över en sträcka på 7 minuter i Luleå i jämförelse med en längre Stockholm. Nej, grabbar och tjejer på utvecklingskontoret: tala om vad ni är bra på istället för att hänge er åt 70-talsnostalgi och stålverksinspirerat drömmeri så kan ni dra hit folk också från annat håll.