måndag, augusti 18, 2008

Stora stygga björnen

Ett flertal björniakttagelser har gjorts där jag helst brukar bedriva min träning. Det är klart att man blir lite oroad av dylikt, särskilt som det i helgen när jag var ute och sprang hördes knak och brak inifrån skogen.

Det kan ju förstås ha varit bärplockare eller älg i farten, men jag skulle ändå uppskatta om ansvarig myndighet länsstyrelsen tog tag i problemet. För ett problem är det i och med att Ormberget frekventeras av rätt mycket folk alltifrån skolklasser till skidåkare vintertid.

Björnen är till skillnad från den ofta missförstådde ensamvargen definitivt ett farligt djur. Vid vistelse i skogen i andra ärenden än björnsafari går det att komma inpå djuret, och känner sig detta då hotat kan de gå riktigt illa.

Jag tillhör de som ställer sig alltmer skeptisk till kött- och nöjesjakten och istället menar att de i jakt bevandrade och intresserade hellre kan ägna sig åt skyddsjakt eller annan form av viltvård. Därför måste länsstyrelsen på något sätt se till att skaffa undan björnen eller björnarna från det område där den eller de vistas för tillfället eftersom djuren kommit alldeles för nära mänskligt bebyggda trakter, även kallade kulturområden.