fredag, april 18, 2008

Ett lyckat utbyte

Igår var jag på min första teaterföreställning på flera år. Norrbottensteatern har spelat Vem är rädd för Virginia Wolf under våren, av Edvard Albee. Pjäsen var ett relationsdrama i Strindbergs anda, och sägs ha inspirerat Lars Norén till sina uppsättningar.

I rollen som den lätt hunsade och frustrerade George sågs teaterchefen själv, Erik Kiviniemi bördig från slagfältsorten Oravais i landskapet Österbotten. Kiviniemi är även känd från TV:s långkörare Rederiet och han är med i Jehovas Vittnen. Det sistnämnda utan att påverka honom i hans yrkesutövning är den officiella skrivningen. Detta låter jag vara osagt men i alla fall har han sannolikt bidragit till att rycka upp Norrbottensteatern under sina år som chef. Ett uttalande jag läste idag av honom att teaterbranschen är rätt flummig och därför behöver struktur måste anses vara rätt otypiskt för teaterchefers sätt att tänka och uttrycka sig.

Nu återvänder Erik Kiviniemi till Vasa med nya erfarenheter i bagaget. Jag har läst någonstans att han är en god löpare även om jag inte hittat några resultat av honom. Helt klart är det här en bottnakarl och givetvis hoppas vi på fler utbyten av det här slaget över Bottenviken.