tisdag, juni 09, 2009

Peter Englund lägger ned

En blogg mindre blir följden av Peter Englunds beslut att lägga ned sin nätdagbok. Måste erkänna att jag varit lite dålig på att läsa den trots att jag bokmärkt den. Det har varit en del intressanta kommentatorsdebatter på den så jag hoppas den får ligga kvar utan uppdatering i alla fall. Det borde i alla fall inte kosta något att bibehålla den i ett sådant tillstånd.

Av skäl jag varit inne på tidigare har jag med åren blivit alltmer skeptiskt inställd till Peter Englunds insatser. Det innebär inte att jag avfärdar honom. Men så pass bra som han framställts i medierna är han väl ändå inte? Den akademiska karriären gick väl exempelvis inte så bra för honom efter doktorshatten. Och går det inte snart att placera in hans författarskap i någon annans efterföljd? Någon har talat om att han skriver i Jolos anda.