tisdag, juni 30, 2009

Maraton i bakugnsvärme

Efter sedvanliga förberedelser med nedvarvning av träningen enligt schemat 80-60-40 procent, kolhydratladdning samt en inställning på att komma under 3.20 så tog jag mig i helgen an Arctic Circle Marathon. Ett rätt nyinstiftat maraton vars bansträckning passerar polcirkeln, vilket för oss nordboende inte är någon större kuriositet.

Det blev inte riktigt som jag tänkt mig, och detta på grund av en bakugnsvärme som enligt en del mätmetoder längs banan uppgick till 31 grader. Jag inledde milen på 42.40, låg på 1.35 efter halva loppet, men sedan brakade allt i ihop. Jag kurkade mer eller mindre totalt och fick växla mellan att springa och gå för att alls ta mig i mål. Ju närmare jag kom slutet så fick jag ägna mig åt den sistnämnda aktiviteten. Till råga på allt började jag krampa vid 39 km. Sluttiden blev mediokra 3.49. Vid målet var några ett tag oroliga för mitt tillstånd, men efter att ha intagit laxsoppa började detta stabiliseras.

Normalt ger jag inte mycket för bortförklaringar. Lika för alla brukar det heta. I mitt fall är det emellertid inte så. Jag tål helt enkelt inte stark värme och presterar klart sämre särskilt i hetta. Därtill kommer att junisolen i nordligaste Sveriges inland inte är att leka med. Överkalix är känt som ett ställe där det kan bli riktigt varmt sommartid inte minst på grund av frånvaron av vindstyrkor. Och eftersom det här är mitt tredje maraton och i alla dessa det har varit mellan tjugofem och trettio grader så har jag lidigt enormt. Därför deklarerar jag härmed att det är slut med långa lopp på det norra halvklotet under juni, juli och augusti försåvitt inte dessa går sent på kvällen eller natten. Löpning ska inte vara en plåga.

Nästa år går fotbolls-VM i Sydafrika. Tur är då att det inte är förlagt till deras sommarhalvår för då hade vi misstänker jag kommit att få se väldigt underliga resultat. VM 1986 avgjordes i Mexiko. Av många ansågs då Sovjetunionen ha det bästa laget. Ryssarna klarade dock inte värmen den gången. Ett annat lag som av tradition har det svårt i hetta är England. Även svenskarna brukar få dricka mycket i stark sol. Så nog har temperaturen betydelse för utgången för idrottsprestationer även om den inte bör gälla för bortförklaring.