tisdag, januari 23, 2007

Kulturens Hus besiktigat

Redan i fredags gjorde jag ett snabbt besök på Kulturens Hus i Luleå. Biblioteket där jag nog kommmer att förekomma mest som kund visade sig vara en öppen och rogivande lokal med relativt små mobila bokhyllor. Stora möjligheter till Internetanvändning fanns också, vilket väl inte är helt fel i informationssamhället.

Idag när jag var där var det mindre folk. Den var då inte för stor denna lokal som kan få fungera som ett själens läkehus - ja det var så Eric Benzelius d.y. kallade Uppsala Universitetsbibliotek i början av 1700-talet. Tänk vad många biblioteken hjälpt bara genom att finnas till.

Ändå hade jag tänkt lägga in en viss kritik mot själva inredningen. Jag noterade nämligen att trä dominerade som byggnadsmaterial. Och tänka sig, faktiskt såg det nästan lite slitet ut redan. Är det möjligen förre statsministerns gröna drömmar som spökat här? Vad var det som gjorde att man beslutade sig för detta material inte bara i golv utan också i trappor.

Visst fanns det också material i sten som till exempel i disken framför garderoben utanför konsertlokalen. Men trät dominerar. Kanske ger det en annan atmosfär än den gängse. Fortsättning följer i denna fråga.