måndag, januari 16, 2006

Startled 4 i Vasaloppet?


I skrivande stund är det inte klart men om den egensinniga seedningskommittén i Mora står mig bi så har jag kvalat in till fjärde startled i Vasaloppet genom mitt resultat i Kronanloppet i helgen. Det skulle innebära en hel del minuter mindre att stå och köa i backen upp från Berga by första söndagen i mars jämfört med startled 5 som jag är placerad i utifrån fjolårsresultatet.

Trots universalklister som snön frös fast i under skidorna gick de fyra milen ganska bra att avverka. Min tid blev strax under två och en halv timme. Glidet kunde jag inte klaga på. Irriterande var dock den åkare som hängde mig sista kilometrarna och som kort före målet satte in ett ryck som jag inte kunde svara på. En duell in på mållinjen hade varit mer spännande.

I år är jag ganska kaxig och hade tänkt mig att ta en tid neråt 5.30 på de nio milen mellan Berga och Mora. Men det kräver startled 4, en frisk uppladdning, bra förhållanden under loppet utan flera omvallningar samt ordentliga spår. Naturligtvis skulle jag också vara nöjd med en tid under sex timmar eller medalj, som delas ut till de som åkt på 1.5 x segrartiden. Eller bara att ha en bättre tid än förra året.