I Konsum Örnäsets gamla lokaler ska den religiösa församlingen Luleå fridsförbund flytta in. Bakom namnet på denna döljer sig en av de tidigaste väckelserörelserna, den laestadianska. Den laestadianska väckelsen startade 1844 efter det att rörelsens grundare, kyrkoherden i Karesuando, sammanträffat med "lappflickan Maria". Särskilt fri blev dock laestadianismen aldrig eftersom den kvarblev inom statskyrkan.
De finns de som menar att laestadianismen hade en upplyftande effekt på befolkningen där den verkade innan nationaliseringspolitiken satte in i Sverige och Finland. Säkert ligger det någonting i detta. Men det kan lika gärna ha varit så att den var med och underblåste en intolerant politik genom den auktoritetstro som alltid kännetecknat rörelsen. Helt klart är att den var en förelöpare till den starka ställning kommunismen haft i nordligaste Sverige.
Laestadianismen kännetecknas även av stark social kontroll av sina undersåtar. Vanligt var att där den slog rot så drogs hela byabefolkningen med. För det var som bysamhällesreligion den formades och stannade av i utvecklingen. Alla skulle hålla koll på varann. Laestadianernas kärnverksamhet var från början inriktad på alkoholiserade samer, som genom skäll skulle bättras till ett sundare leverne. Därav dess auktoritära karaktär.
Otaliga är de som flyttat från inlandet ned till kusten bort från i första hand den stränga sociala kontrollen och fått uppleva vad frihet är i städer. När nu denna anti-moderna, anti-intellektuella, om man kan kalla det rörelse, på kort tid etablerar ännu en lokal i ett arbetarklassområde i Luleå finns det anledning till oro, ty laestadianismen åstadkommer inte längre något gott.