måndag, maj 12, 2008

Vad är Norrbotten?

Mitt intresse för byggnadskonsten ledde mig in på ämnet gårdar. Eftersom jag är uppväxt med uppfattningen att äldre hus i mitt närområde benämnes Norrbottensgårdar så gjorde jag en sökning på detta ord. Jag hittade många Norrbottensgårdar till salu, men ingen beskrivning av vad en Norrbottensgård egentligen är.

Först efter att har sökt på "Västerbottensgård" så hittade jag en beskrivning på Västerbottens museums hemsida över vad en Norrbottensgård är. För en Norrbottensgård är nämligen inget annat än en Västerbottensgård.

Det var ju nämligen så att landskapet Västerbotten utgjordes av hela kustregionen på västra sidan av Bottenviken. Efter delningen av länet Västerbotten uppkom efter hand landskapet Norrbotten, men detta har aldrig existerat officiellt. Inte så konstigt då att Norrbottensgården helt enkelt inte finns eller är en efterhandskonstruktion.

En tes jag brukar driva är att någon regional identitet knappt existerar inom det område som idag benämnes Norrbotten. Maten i synnerhet, till exempel, brukar fungera som identifikationssymbolen framför andra i regionerna. Men några livsmedel som går att knyta till Norrbotten existerar inte, precis som det heller inte finns någon för regionen typisk gårdsform.

Pitepalt känner vi till, Kalixlöjrom likaså. Tornedalskorv är en känd produkt. Och bland klädesplaggen kan nämnas Lovikkavanten. För orter kända produkter alltså, men inga regionalsymboler som blivit inarbetade. Det landskapsvapen som togs fram på 90-talet i form av fyra älvar mot blå bakgrund känner knappt någon till. Västerbottningarna däremot, är bra mycket mer förbundna med sitt vapen med renen omgiven av stjärnor. De har också en synnerligen riksbekant matsymbol genom Västerbottensosten.

Min fråga är nu: är det inte till Västerbotten vi egentligen ska höra?