söndag, oktober 08, 2006

En "liberal" tar till orda

En så kallad liberal tar till orda i dagens Expressen. PM Nilsson har väl aldrig gjort sig känd som någon djupsinnig skribent. Dagens välfärdsstatshistoria från 1960-talet och framåt tar dock priset. "Vi fick ishallar, simhallar, tennishallar och bollhallar att drälla i på fritiden och svenska världsstjärnor att sikta mot", skriver redaktören och fortsätter: "Världens bästa sagotant skrev våra barnböcker. Världens bästa popgrupp gjorde musiken till våra klassfester." Samt annat till stöd för tesen att alla födda på 1960-talet i Sverige hade bästa möjliga uppväxtförhållanden.

Det är sant att även jag hade tillgång till ovanstående. Men hockeybanan gick inte att använda som man ville på grund av kyla, snö och andra orsaker. När skolan hade bad på schemat gick en fascistiskt lagd badvakt fram och tillbaka längs bassängkanten och vrålade åt elever som inte höll sig till regelverket. Tennisbana hade jag alldeles ovanför föräldrarnas tomt men kommunen var inte särskilt villig att underhålla denna. Snedstudsarna blev följaktligen många. Och på volleyboll- och basketmatcherna hörde jag oftast till de som blev sist valda. Inte konstigt då att jag höll mig till individuella idrotter som löpning, orientering och längdskidor. Där fanns en idealitet som klarade sig utan kommunens stöd för det mesta.

Jag ska också erkänna att jag läste Bröderna Lejonhjärta inte mindre än tre gånger. Först på senare år har man emellertid börjat tala om denna bok som Sveriges första fantasyroman. Och ABBA var väl snarare tjejernas version av Kiss eller Sweet. Allt anför PM som förklaring till de nya moderaterna. Nyliberalerna med Reinfeldt i spetsen blev vuxna till slut helt enkelt.

Det finns ingen modern demokrati som klarar sig utan välfärdsstat. Men dess skötsel måste ständigt diskuteras. Sossarna glömde bort detta beroende på Persson eller andra orsaker. De som blev de nya moderaterna såg detta och tog staten ifrån dem. På en punkt är jag ändå överens med Nilsson, och det är när han skriver att de nya moderaterna lever sina liv intimt sammanvävda med det offentliga. Politik är numera ett yrke.