onsdag, mars 22, 2006

Inför skid-SM

Det drar ihop sig till avslutning för skidåkarna. Svenska mästerskapen avgörs i år i Boden och Luleå. Utöver tävlingarna i sig har det talats om ett arrangemang som ska stärka banden mellan kommunerna. En ny "region" ska ta form.

För egen del har jag avslutat tävlingsdelen av skidsäsongen. I helgen åkte jag Skatamarksloppet som avgjordes på en slinga av 20 km. Regn dagen innan plus kyla gjorde att det gick snabbt i spåren. Detta tillsammans med lite åkutrymme på de ställen där det bitvis var ganska brant såväl uppåt som nedåt gjorde att jag inte trivdes särskilt bra. Min tid blev också sämre än på träning.

Nu blir det bara att hålla igång till första helgen i april. Då brukar jag torka av skidorna och smälta in sommarförvaringsparaffinet i dem. Sedan tar löparsäsongen vid. I år siktar jag på Stockholm Marathon, helt säkert blir det Lidingöloppet i höst.

Nästa söndag är alltså den stora begivenheten vem som ska krönas till årets skidkung. En vinst på femmilen väger sannolikt tungt och slaget i år står mellan Mathias Fredriksson och Anders Södergren. På damsidan tror jag det kommer att handla om Britta Norgren och Anna-Karin Strömstedt som båda gjorde hyfsade insatser i OS på tremilen.