fredag, februari 22, 2008

Förklaringar till ideologierna

Har nyligen läst en vid det här laget rätt gammal bok som istället för att analysera ideologier försöker förklara hur de uppkommit. Författaren, Emmanuel Todd, menar att det är i familjestrukturerna vi finner svaren på dessa gåtor.

I länder som Holland, England, Danmark och USA är av tradition den absoluta kärnfamiljen vanlig, med vilket menas att föräldrarna har ett fritt förhållningssätt till sina barn samtidigt som äldste sonen gynnas. Detta sägs bidra till liberalism och omhuldande av kapitalistiska produktionssystem genom att arvet inte splittras upp på flera. Detta gäller inte den egalitära kärnfamiljen som ser på barnen som jämlikar. Denna typ är vanlig i Frankrike, Spanien, delar av Italien, Grekland, Latinamerika, Rumänien, Polen och Etiopien. Här är är av förklarliga skäl anarkismen stark, bland annat med påföljden att länderna har svårt att hålla koll på sin inflation.

I Sverige, Tyskland, Norge, Österrike, Belgien, delar av Frankrike, Skottland, Irland, Japan och norra Spanien m.fl. är den auktoritära familjen vanlig. I denna bestämmer föräldrarna över sina barn samtidigt som dessa inte behandlas jämlikt sinsemellan. Följden har blivit en förkärlek för paternala ideologier som socialdemokrati och katolska partier i dessa länder. Längre österut, i delar av Östeuropa, Ryssland och Kina men också på Kuba, kännetecknas familjelivet av den patriarkala familjen där det inte är ovanligt med tregenerationshushåll och där sönerna/syskonen behandlas jämlikt men strängt. Genom sin kommandokaraktär har denna gynnat uppkomsten av kommunistiska ideologier.

Vidare finns en annan form av storfamilj i de muslimska länderna där fadern i hushållen har en oklar ställning och där bröderna i familjen bestämmer. Detta har förhindrat uppkomsten av ideologier av västerländskt mått överhuvudtaget och svårigheter med att få stater att fungera. Ytterligare familjesystem finns i länder som Indien och i Sydostasien samt Afrika där kommunismen eller militären har varit stark.

Alla dessa beskrivningar är naturligtvis inget annat än idealtyper. Det går inte att säga att så och så är det där därför att familjerna ser ut så där. Dessutom förflyttar sig folk kors och tvärs över jorden på ett helt annat sätt än någonsin tidigare och familjesystemens rigida karaktär tenderar att tunnas ut alltmer. Ändå hade det varit intressant om Todd gått mera in på hur familjetyperna förändrats över tid i Europa inte minst. Och ifråga om hur det är i det område där jag själv bor undrar jag verkligen om inte den rysk-patriarkala familjen traditionellt varit vanligare än den tysk-auktoritära. Eventuellt är detta något som behöver utredas närmare.